kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۳۴۴۱
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۶

شهردار حیفا:  از ترس حمله ایران خوابم نمی‌برد(خبر ویژه)

 
 
شهردار صهیونیست حیفا به گزارشگر رویترز گفت از اضطراب و ترس ناشی از حمله انتقامی ایران شب‌ها خوابش نمی‌برد.
خبرگزاری رویترز نوشت: اسرائیل برای حمله احتمالی از سوی ایران و حزب‌الله لبنان آماده می‌شود. یکی از این آمادگی‌ها در تجهیز و تقویت پناهگاه‌ها و سامانه‌های آژیر خطر است. سازمان اورژانس، ذخایر خون را در مرکز امن زیرزمینی تکمیل کرد. کارخانه‌ها هم از مواد خطرناک خلاص شدند. مقامات شوراهای شهر هم با بازرسی از پناهگاه‌ها تلاش می‌کنند از وضعیت آنها به ویژه ذخایر آب اطمینان کسب کنند. همه اینها بخش‌هایی از اقداماتی در اسرائیل برای آمادگی در برابر حملاتی است که ایران و نمایندگانش تهدید می‌کنند.
اسرائیل از چند ماه قبل یعنی از زمان حمله 7 اکتبر، جبهه داخلی خود را امن می‌کند. با این حال تحولات در 10 روز اخیر به شدت سرعت گرفت. اسرائیل  خود را در برابر خطر جنگ چند جبهه‌ای می‌بیند. بعد از وعده‌های ایران و حزب‌الله برای انتقام گرفتن، پیش‌بینی می‌شود در چند روز آینده، حمله به اسرائیل صورت بگیرد.
ارتش اسرائیل حالت آماده‌باش کامل اعلام کرده است. در هفته گذشته هم سیستم ملی آژیر خطر حملات هوائی را تقویت و اطلاع‌رسانی در این باره را انجام داد. شورای‌های محلی هم از ساکنان خواستند از فعالیت‌های ضروری در خارج از خانه، باقی ماندن در نزدیکی مناطق ایمن شده در برابر حملات هوائی و تجمعات بزرگ انسانی، خودداری کنند.
اما در ساختمان شهرداری حیفا، شهردار «یونو یاهاو» اعتراف می‌کند که به دلیل اضطراب نمی‌تواند بخوابد. او 80 ساله است و در جنگ 1385 هم شهردار بود.  وی گفت: «من از آنچه در حال رخ دادن است احساس ناراحتی می‌کنم. حیفا شهر صلح است و این، درگیری فعلی را دردناک‌تر می‌کند.»
«آرییه مایرز» از اورژانس اسرائیل گفت: «ما از ایران تهدیداتی دریافت کرده‌ایم و تهدیدهایی از طرف حزب‌الله. حملات موشکی گسترده و تهدیدهای گسترده علیه اسرائیل.»
نیروهای مسلح اسرائیل هم اعلام کرد که فرماندهی جبهه داخلی در تماس دائمی با کارخانه‌ها و مقامات محلی است تا «تصویر کاملی از میزان انبارهای مواد خطرناک» به دست آورد.
یادآور می‌شود رویترز و شهردار حیفا، تنها رسانه‌های غربی یا عبری و تنها مقام صهیونیست نیستند که از غلبه ترس بر صهیونیست‌ها خبر می‌دهند، بلکه منابع و محافل دیگر از چیرگی دلهره و اضطراب در رژیم صهیونیستی خبر داده‌اند. چنان که خبرنگار شبکه ۱۲ اسرائیل گفت «ایرانیان در حال مدیریت یک جنگ روانی علیه ما هستند» و شبکه ۱۳ اسرائیل اذعان کرد: «رهبران ایران، حزب‌الله و جنبش حماس موفق شدند در جنگ روانی بر ما پیروز شوند. رسانه‌های ایرانی ما را فریب می‌دهند و دیوانه‌مان کرده‌اند. آنها موفق شدند از نظر روانی ما را شکست دهند». شبکه ۱۴ اسرائیل هم دیروز گفت: «از ترس حمله ایران، نزدیک به صد هزار اسرائیلی در خارج گیر افتاده‌اند. در ۵۰ سال گذشته چنین وضعیتی را ندیده‌ایم که در یک سال سه بار، در ۷ اکتبر، در ۱۴‌آوریل و اکنون که به نظر می‌رسد در آستانه حمله‌ ایرانی همراه با تمام نیروهای متحدش هستیم، مورد حمله قرار بگیریم».
در این میان، پنهان شدن نتانیاهو پس از ارتکاب ترور در ایران و لبنان، صدای ایهود اولمرت، نخست‌وزیر سابق را هم درآورده که گفت: نتانیاهو بدترین نخست‌وزیر تاریخ ملت یهود و یک بازیگر است، او در شبکه‌های تلویزیونی درباره‌ ایران می‌گوید: «اگر آنها جرأت کنند به ما حمله کنند، آنها را نابود خواهیم کرد.» اما برای مقابله با ایران، آمریکا، بریتانیا و فرانسه را فراخوانده و خود در گوشه‌ای پنهان شده تا نبینیم چطور دارد به خود می‌لرزد.
عاموس یادلین، رئیس سابق اطلاعات نظامی اسرائیل هم با سرزنش نتانیاهو گفت: در یک جنگ فرسایشی گرفتار شدیم. ایرانی‌ها از ایجاد تنش و اضطراب تا حد وحشت در اسرائیل لذت می‌برند، زیرا بدون شلیک یک گلوله تاثیری راهبردی می‌گذارند. اسرائیل خود را در یک جنگ فرسایشی طولانی گرفتار خواهد دید؛ به اقتصاد خراب خود ادامه خواهد داد و جایگاه ما در جهان به سطح پایین‌تری سقوط خواهد کرد. گرفتاری در دادگاه‌های بین‌المللی ادامه خواهد داشت. حقیقت این است که استراتژی «پیروزی همه ‌جانبه نتانیاهو» در خدمت راهبرد ایران برای سرنگونی و فروپاشی کامل اسرائیل در یک جنگ فرسایشی طولانی و در چندین عرصه درآمده است.
گمانه‌زنی‌ها درباره اهداف حمله ویرانگر و پرتلفات ایران و متحدانش هم پراکنده و متناقض است. در حالی که روزنامه ‌هاآرتص نگران هدف قرار گرفتن کارخانه‌های پتروشیمی و صنایع حاوی مواد خطرناک است، یوسی ملمان تحلیلگر این روزنامه نوشت: ترورهای اخیر تنها سطح عزم حماس و حزب‌الله را برای ادامه مبارزه افزایش می‌دهد.
روزنامه انگلیسی گاردین احتمال داده که ایران به جای حمله به اسرائیل، مسئولان ترور اسماعیل هنیه را هدف قرار دهد. اما کانال عبری کان می‌نویسد: «اسرائیل تخمین می‌زند که احتمالاً مقر ستاد کل ارتش و وزارت امنیت در تل‌آویو، هدف احتمالی ایران و حزب‌الله باشد.»
فارغ از این گمانه‌زنی گیج‌کننده، یک چیز برای روزنامه یدیعوت آحارنوت روشن است: «بازدارندگی اسرائیل به کلی از بین رفته و اسرائیلی‌ها همگی ترسیده‌اند. سازمان‌های امنیتی اسرائیل تخمین می‌زنند که حزب‌الله اولین حمله‌ کننده خواهد بود. پاسخ ایران ممکن است شلیک صدها موشک و پهپاد به سمت اسرائیل باشد. بدترین سناریو برای اسرائیل حمله دوگانه ایران و حزب‌الله است».